. CÉÉÉÉÉČKA .

IMG_4059

Céčka boli v 80. rokov 20.storočia hitom. Zbierali sa, hrali sa s nimi rôzne hry, slúžili ako výzdoba, ako virtuálne peniaze alebo sa z nich vyrábali šperky. A dokonca sa o nich aj spievalo.
Dnes je tomu trochu inak, céčka boli vytlačené z detskej pozornosti záplavou iných hračiek. Avšak je možné, že ešte zažijú svoj “comeback”. Stále viac a viac ich totiž vidno na hračkárskych pultoch.

Keď som bola malá, hrávali sme s céčkami hru, ktorá v nás vyvolávala veľa emócií. Volala sa Céčková Čiara. Hráči sa snažili hodiť céčko alebo aj reťaz céčiek čo najbližšie k čiare. Komu sa to podarilo, bral céčka aj svojich súperov. Bola to vlastne naša taká prvá detská hazardná hra. Dalo sa pri nej veľa nových céčok získať ale samozrejme zároveň aj stratiť.

Céčka avšak nemajú len takéto pole pôsobnosti. Môžete ich perfektne využiť aj pri učení detí poznávať farby, poznávať písmenká a čísla či pre prvé počítanie.

TRIEDENIE CÉČIEK (2,5+)

Pre cibrenie jemnej motoriky dieťatka a učenie sa farieb, potrebujete len misky, ktoré budú farebne odpovedať farbe céčiek. Ak doma farebné misky nemáte, nájdite v kuchyni vhodné nádobky, z farebných papierov vystrihnite krúžky, ktoré položíte na dno misiek. Na stôl vysypete potom hrsť farebných céčiek a vyzvete dieťatko, ako rozdelilo céčka do misiek podľa farby. Počas alebo aj po skončení triedenia sa rozprávajte o jednotlivých farbách. Ak dieťatko ešte farby nepozná, tak mu ich postupne predstavujeme a následne sa ho pýtame otázkou: “ukážeš mi, Maťko, ktorá miska je zelená?” Môžeme dieťatku dať aj príklady vecí, zvierat, objektov, rastlín, pre ktoré je farba charakteristická.

IMG_4132

UČÍME SA PÍSMENKA (3,5+)

Céčka skladáme do tvaru písmeniek. Nezabúdame na spoluprácu s dieťaťom. Pýtame sa ho, akú farbu by mohlo mať dané písmenko, aké veľké ho spraviť, kde ho umiestniť. Dieťa sa vie sústrediť tak na tri písmenká :)

IMG_4064uprII

UČÍME SA POČÍTAŤ (3,5+)

Na učenie rátania potrebujeme len papier, farebné ceruzky a céčka.

Na papier napíšeme farebnou ceruzkou číslo (napr. 5) a rátame k nemu céčka odpovedajúceho počtu a farby. Napíšeme druhé číslo inou ceruzkou a opäť narátame odpovedajúce céčka. Potom vysvetlíme, že ideme tieto dve kôpky zrátať, napíšeme medzi čísla plus, vysvetlíme, že tento znak označuje sčítanie, a za čísla rovná sa, pričom opäť vysvetlíme, čo tento znak znamená. Za rovná sa poskladáme dokopy 5 a 4 céčka príslušnej farby, porátame koľko ich je dokopy a napíšeme číslo vedľa kôpky

                  5 (červené céčka na kôpke)+4 (oranžové céčka na kôpke) = 9; spočítajme koľko je to dokopy

ďalej môžeme tvoriť hada/retiazku, na papier opäť píšeme čísla a podľa nich pridávame céčka do retiazky, na záver spočítame, koľko had obsahuje céčiek

2 (fialové céčka) + 3 (zelené céčka) + 7 (modré céčka) + 1 (žlté céčko) = koľko má had céčiek

IMG_4077up

Za účelom vytvorenia predstavy, čo vlastne číslo ako také predstavuje, môžeme postaviť céčkovú pyramídu, vďaka ktorej dieťa uvidí rozdieľ medzi jedna a päť.

IMG_4095upr

IMG_4100upr

Samozrejme, že dieťa zapájame aktívne do hry, čím viacej bude pracovať samostatne, tým lepšie.

Uložit

Be first to comment