. céčka boli v 80. rokov 20.storočia hitom . zbierali sa, hrali sa s nimi rôzne hry, slúžili ako výzdoba, ako virtuálne peniaze alebo sa z nich vyrábali šperky . a dokonca sa o nich aj spievalo .
. dnes je tomu trochu inak, céčka boli vytlačené z detskej pozornosti záplavou iných hračiek . avšak je možné, že ešte zažijú svoj “comeback” . . stále viac a viac ich totiž vidno na hračkárskych pultoch .
. keď som bola malá ja, hrávali sme s céčkami hru, ktorá v nás vyvolávala veľa emócií . volala sa Céčková čiara . hráči sa snažili hodiť céčko alebo aj reťaz céčiek čo najbližšie k čiare . komu sa to podarilo, bral céčka aj svojich súperov . bola to vlastne naša taká prvá detská hazardná hra . dalo sa pri nej veľa nových céčok získať ale samozrejme zároveň aj stratiť .
. céčka avšak nemajú len takéto pole pôsobnosti . môžete ich perfektne využiť aj pri učení detí poznávať farby, poznávať písmenká a čísla či pre prvé počítanie .
❤
TRIEDENIE CÉČIEK (2,5+)
. pre cibrenie jemnej motoriky dieťatka a učenie sa farieb .
. potrebujete len misky, ktoré budú farebne odpovedať farbe céčiek . ak doma farebné misky nemáte, nájdite v kuchyni vhodné nádobky, z farebných papierov vystrihnite krúžky, ktoré položíte na dno misiek .
. na stôl vysypete potom hrsť farebných céčiek a vyzvete dieťatko, aby rozdelilo céčka do misiek podľa farby .
. počas alebo aj po skončení triedenia sa rozprávajte o jednotlivých farbách . ak dieťatko ešte farby nepozná, tak mu ich postupne predstavujeme a následne sa ho pýtame otázkou: “ukážeš mi, Maťko, ktorá miska je zelená?” . môžeme dieťatku dať aj príklady vecí, zvierat, objektov, rastlín, pre ktoré je farba charakteristická .
UČÍME SA PÍSMENKA (3,5+)
. céčka skladáme do tvaru písmeniek . nezabúdame na spoluprácu s dieťaťom . pýtame sa ho, akú farbu by mohlo mať dané písmenko, aké veľké ho spraviť, kde ho umiestniť . dieťa sa vie sústrediť tak na tri písmenká :) .
UČÍME SA POČÍTAŤ (3,5+)
. na učenie rátania potrebujeme len papier, farebné ceruzky a céčka .
. na papier napíšeme farebnou ceruzkou číslo (napr. 5) a rátame k nemu céčka odpovedajúceho počtu a farby . napíšeme druhé číslo inou ceruzkou a opäť narátame odpovedajúce céčka . potom vysvetlíme, že ideme tieto dve kôpky zrátať, napíšeme medzi čísla plus, vysvetlíme, že tento znak označuje sčítanie, a za čísla rovná sa, pričom opäť vysvetlíme, čo tento znak znamená . za rovná sa poskladáme dokopy 5 a 4 céčka príslušnej farby, porátame koľko ich je dokopy a napíšeme číslo vedľa kôpky .
5 (červené céčka na kôpke)+4 (oranžové céčka na kôpke) = 9; spočítajme koľko je to dokopy
. ďalej môžeme tvoriť hada/retiazku, na papier opäť píšeme čísla a podľa nich pridávame céčka do retiazky, na záver spočítame, koľko had obsahuje céčiek .
2 (fialové céčka) + 3 (zelené céčka) + 7 (modré céčka) + 1 (žlté céčko) = koľko má had céčiek
. za účelom vytvorenia predstavy, čo vlastne číslo ako také predstavuje, môžeme postaviť céčkovú pyramídu, vďaka ktorej dieťa uvidí rozdieľ medzi jedna a päť .
❤